شما در حال مطالعه نوشتهای از وبسایت آزانس دیجیتال مارکتینگ دیاکوبین، از طریق فید هستید.
از سئو گرفته تا شبکههای اجتماعی، این اغلب الگوریتمها هستند که مشخص میکنند چه کسی محتوای منتشر شده را ببیند و چه مقدار از این محتوا نمایش داده شود. با تغییر این الگوریتمها، تاکتیکهای بازاریابی دیروز ممکن است دیگر فردا موثر واقع نشوند. به همین دلیل است که استراتژی شما در هر پلتفرمی باید مدام تغییر کرده و دچار تحول شود. به ویژه در اینستاگرام که منتشر کردن منظم پستهای ساده با هشتگهای مناسب، لزوماً تضمین نمیکند که محتوای شما همیشه به دست مخاطبان مورد نظرتان برسد. درعوض باید این نکته را در نظر بگیرید که چگونه میتوانید با الگوریتم اینستاگرام همکاری کنید تا رویکرد خود را در بازاریابی تکان دهید.
ما در ادامه میخواهید بیشتر در مورد نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام صحبت کنیم. با ما همراه شوید.
نحوه کار الگوریتم اینستاگرام
الگوریتم جدید اینستاگرام روی اولیتبندی پستها تمرکز دارد. در این روش بر اساس سیگنالهای خاص، پستها اولویتبندی شده و آنهایی که با استفاده از این سیگنالها اولویت بهتری دارند، بیشتر دیده میشوند.
در ژوئن سال ۲۰۱۸ اینستاگرام اطلاعاتی را به اشتراک گذاشت که در آن به برخی از عوامل مختلفی که الگوریتمهای اولویتبندی محتوای را تعیین میکنند اشاره شده است. اگرچه توجه به این نکته ضروری است که الگوریتم جدید در معرض تغییر است؛ اما این سه عامل اصلی رتبهبندی است که مشخص میکند پستهای شما چه اولویتی دارند و کجا باید نمایش داده شوند:
رابطه با کاربر. اگر کاربر خاصی با محتواهایی که در گذشته منتشر کردهاید تعامل داشته باشد؛ احتمال دارد محتوای آینده شما را نیز ببیند. این موضوع باعث میشود تا تعامل مداوم و مستمر در پستهای شما، برای جذب مخاطب وفادار، مهم باشد.
علاقه ای که کاربر منتقل کرده است. این سیگنال مبتنی بر این است که آیا کاربر هنگام کاوش در اینستاگرام با سایر پستهای مشابه با شما ارتباط برقرار کرده است یا خیر؟ کاربرانی که از مطالب مشابه باز دید کردهاند، بیشتر احتمال دارد پستهای شما را نیز ببینند.
تازگی پست. درست است که معیارهای الگوریتم اینستاگرام در طی چند ماه اخیر تغییرات زیادی کرده است؛ اما هنوز هم تازگی پست اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب پستهای جدید در اکسپلورر بالاتر نشان داده میشوند و پستهای قدیمی کمی پایینتر میآیند.
سایر فاکتورهای مهم در الگوریتم اینستاگرام
سایر ملاحظات عمومیتر که توسط اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است و باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از:
- اگر کاربران حسابهای زیادی را دنبال کنند؛ برای کسب رتبه برتر رقابت بیشتری ایجاد میشود.
- اگر کاربران مدت طولانی را در اینستاگرام نمیگذرانند یا این برنامه را زیاد باز نمیکنند و شما هم فاکتورهای بالا را رعایت نکنید؛ شانس دیده شدن محتوای شما توسط این کاربران در مقایسه با کاربرانی که زیاد از اینستاگرام استفاده میکنند؛ پایینتر میآید.
- حسابهای تجاری در اینستاگرام از نظر میزان دسترسی با حسابهای شخصی برابری میکنند.
حالا دیگر میدانید که الگوریتم اینستاگرام چگونه کار میکند و چگونه بر روی استراتژیهای بازاریابی شما در این اپلیکیشن تأثیر میگذارد. بنابراین در ادامه به برخی از روشهایی که میتوانید به کمک آنها رویکرد خود را برای رسیدن به مخاطبان بیشتر تغییر دهید؛ اشاره میکنیم.
بر روی روابط متمرکز شوید، نه هدف
وفاداری مخاطبان و تعامل مداوم با فالوورها اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. به ویژه که میتواند یکی از نقاط مهم در نمایش پستها توسط الگوریتم و رتبهبندی بهتر آنها باشد. راههایی که میتوانید برای برقراری رابطه بین مخاطبان با محتوای از آنها استفاده کنید عبارتند از:
- استفاده از تبلیغات کاربران را ترغیب میکند تا افکار خود را با شما به اشتراک بگذارند و در مورد شما صحبت کنند. این تکنیک به شما فرصتی میدهد تا با فالوورهای خود گفتگو کنید.
- محتوای تولید شده توسط کاربر در مورد نام تجاری شما بسیار مهم است. این کار نه تنها میتواند تعداد بازدید را افزایش دهد بلکه با تگگذاری مخاطبان در صفحات خو،د پویایی پستهای شما افزایش پیدا میکند.
- از پستهاییی مانند پستهای مسابقهای استفاده کنید. این مدل از پستها کاربران را به سمت صفحه شما سوق میدهند.
در مورد پستهای کاربران و مارکهای مربوطه نظر بدهید
میتوانید با گذاشتن کامنتهای جالب در مورد مطالب مربوط به مشتریان بالقوه، تأثیرگذاران مربوطه و مشاغل مرتبط، با کاربران در پستهای خود در ارتباط باشید و روابط خارج از محتوای با آنها برقرار کنید.
کامنت گذاشتن روی پست حسابهایی که دنبالکنندههای زیادی در اینستاگرام دارند میتواند به شما کمک کند که بیشتر دیده شوید. این کار را روی حسابهایی انجام دهید که احتمال میدهید مخاطب هدف شما بیشتر آنها را دنبال میکند. هنگام انجام این کار سعی کنید به پستها ارزش افزوده بدهید و فقط به دنبال فرصتی برای ورود به سیستم فروش نباشید. از ارائه پاسخهای عمومی نیز پرهیز کنید.
شما حتی میتوانید با یک تنظیم ساده، از پستهای جدید که توسط حسابهای خاصی در اینستاگرام گذاشته میشوند مطلع شوید و در اولین فرصت درباره آن اظهار نظر کنید. با این کار احتمال اینکه در آینده بیشتر دیده شود افزایش پیدا میکند.
برای انجام این تنظیم، ابتدا باید حساب مورد نظر را فالو کنید. پس از انجام این کار، روی سه نقطه واقع در گوشه سمت راست بالای اپلیکیشن کلیک کرده و گزینه “روشن کردن اعلانهای ارسال” یا همان “Turn on post notifications” را فعال کنید.
نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام و فاکتورهای مهم آن
زمانی پستهای خود را منتشر کنید که کاربران فعال هستند
از آنجا که تازگی هنوز عاملی است که در بالا آمدن محتوا نقش دارد، بهتر است از آن به نفع خود استفاده کنید. اگر پست را در ساعتی از روز منتشر کنید که کاربران بیشتری در ساعات اولیه از آن بازدید کنند؛ الگوریتم اینستاگرام متقاعد میشود که بیشتر دنبالکنندگان شما را دوست دارند.
برای به حداکثر رساندن پتانسیل هر پست، سعی کنید مطالب خود را در زمان پیک فعالیت کابران در اینستاگرام منتشر کنید. یافتن زمان اوج ممکن است کمی نیاز به آزمون و خطا داشته باشد.
سریعا به کامنتها پاسخ دهید
این کار ثبات اجتماعی برای محتوای شما ایجاد میکند و تعداد کامنتها را افزایش میدهد. در عین حال موجب افزایش پاسخها نیز میشود. اگر پست خود را در ساعت اوج فعالیت کابران منتشر کنید و همان لحظه نیز پاسخ مخاطبان را بدهید؛ شانس شما برای تعامل بیشتر با فالوورها افزایش مییابد.
پاسخ دادن به یک نظر خاص میتواند دنبالکنندهها را تشویق به گذاشتن کامنت کند. حتی اگر پاسخ شما به یک تشکر خشک و خالی منتهی شود. اگرچه در برخی موارد این کار میتواند مکالمه را بین شما و مخاطبان شروع کرده و باعث تعامل چشمگیری شود.
برای جذب کاربران فعال از هشتگهای جامعه محور استفاده کنید
گذاشتن هشتگ در اینستاگرام میتواند حضور شما را در جستجوهای مرتبط پر رنگتر کند. برای اینکه این تاکتیک موثر واقع شود باید برای کشف محتوا و سایر کاربران، هشتگهایی را انتخاب کنید که مخاطبان بیشتر آنها را جستجو میکنند. استفاده از هشتگهای جامعه محور و البته مرتبط باعث میشوند فالوورهای سرگردان در این اپلیکیشن به سمت شما بیایند. مثلا اگر شما یک صفحه تجاری دارید که در آن چمدان میفروشید میتوانید از هشتگهایی مانند #سفر-به-ترکیه و یا #مسافرت-خارج-از-کشور استفاده کنید.
محتواهای قدیمی را ویرایش کنید تا دوباره زنده شوند
اگر نمیتوانید زیاد پست تولید کنید؛ سعی کنید پستهای قدیمی خود را ویرایش کنید. این کار محتوای شما را بالا نگه میدارد و ممکن است شانس نشان دادن این پستها به کابران جدیدی که قبلا آنها را ندیدهاند، افزایش پیدا کند.
برخی برای ویرایش کردن پست را حذف کرده و مجددا آپلود میکنند. بهتر است از این کار پرهیز کنید و به جای آن از روشهای زیر استفاده کنید:
- تصاویر پست را تغییر داده و آن را به صورت اسلایدی درآورید
- عنوان جدید به پست اضافه کنید
- هشتگ جدید اضافه کنید
سایر روشهای مفید برای جلب رضایت الگوریتم اینستاگرام
برای این که بتوانید در الگوریتم اینستاگرام جایی برای پستهای خود باز کنید میتوانید از روشهای زیر نیز استفاده کنید.
- زیاد استوری بگذارید. استوریهای اینستاگرام توجه زیادی را به خود جلب میکنند و الگوریتم خاصی ندارند. استوریها یک راه عالی برای صحبت با فالورها و ایجاد وفاداری هستند و در نتیجه آنها را بیشتر با پستهای اینستاگرامی شما درگیر میکنند.
- بیشتر از دایرکت استفاده کنید. دایرکتها اغلب شامل مکالمات طولانیتر هستند و این امکان را برای شما فراهم میکنند که یک رابطه فردی یک به یک را با فالوورهای خود پرورش دهید.
- از تبلغیات در صفحات اینفلوئنسرها غافل نشوید. تبلیغ در صفحات پر بازدید میتواند سادهترین و سریعترین راه برای جذب مخاطب باشد.
فراموش نکنید که الگوریتم رسانههای اجتماعی همیشه مستعد تغییر هستند. اگر مایلید که همراه با آنها تغییر کنید؛ باید از روشهای جدید برای رسیدن به مخاطبان مورد نظر خود استفاده کنید.
نوشته الگوریتم اینستاگرام چگونه کار میکند؟ اولین بار در دیاکوبین. پدیدار شد.