راهنمای جامع کار با ادیتور وردپرس و انتشار مطلب در آن

راهنمای جامع کار با ادیتور وردپرس و انتشار مطلب در آن

شما در حال مطالعه نوشته‌ای از وب‌سایت آزانس دیجیتال مارکتینگ دیاکوبین، از طریق فید هستید.

وردپرس اولین بار در تاریخ ۲۷ می سال ۲۰۰۳ به دنیا معرفی شد. بنیانگذاران این نرم‌افزار مت مولنویگ و مایک لیتل هستند. به زبان ساده وردپرس را می‌توان یک ابزار اوپس سورس برای ساخت سایت که مبتنی بر زبان‌های برنامه‌نویسی PHP و MySQL است معرفی کرد. در تعریف پیشرفته‌تر این ابزار، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) نامیده می‌شود. اوایل فعالان این حوزه زیاد از وردپرس استقبال نکردند. اما با گذشت زمان این CMS به بزرگترین و محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان تبدیل شد. امروزه بیش از ۷۵ میلیون وب‌سایت فعال از این ابزار استفاده می‌کنند. تحقیقات انجام شده در آوریل سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که بیش از ۲۶٪ از ۱۰ میلیون سایت برتر جهان از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب به راهنمای جامع کار با ادیتور وردپرس و نحوه انتشار پست توسط این ابزار اشاره کرده‌ایم. اگر مبتدی هستید و نمی‌دانید چطور می‌توان با استفاده از این ادیتور، مطلب منتشر کرد؛ کافیست که ما را تا انتها همراهی کنید.

چرا وردپرس تا این حد محبوب است؟

برای پاسخ به این سوال باید چندین عامل مهم در نظر گرفته شود. دیدگاه کلی این است که وردپرس یک ابزار ساده وبلاگ‌نویسی است. این در حالی است که امکانات موجود در این ابزار، به چیزی فراتر از این موضوع اشاره دارد. رایگان بودن وردپرس و اوپن سورس بودن آن، به همه افراد این امکان را می‌دهد که کد دلخواه خود را مطابق میل‌شان بهبود داده و ویرایش کنند.

این برنامه همچنین دارای هزاران افزونه رایگان، تم، ابزارک و ابزارهای دیگر است. همه این ویژگی‌ها به شما این امکان را می‌دهند که هر نوع وب‌سایتی که مد نظرتان است، از یک وبلاگ ساده گرفته تا یک وب‌سایت شخصی یا پرتفوی، تا فروشگاه‌های الکترونیکی، پایگاه‌های دانش‌محور یا سایت‌های شرکتی را خلق کنید.

عامل دیگری که در محبوبیت این ابزار نقش دارد این است که وردپرس کاملاً رایگان است و از تمامی سیستم عامل‌های هاستینگ مجهز به PHP و MySQL پشتیبانی می‌کند. از این گذشته این CMS به طور مداوم با نسخه‌های جدید که امنیت بهتری نیز دارند و شامل ویژگی‌های جدید هستند آپدیت می‌شود و نکته آخر اینکه وردپرس دارای کاربران زیادی است که در سراسر اینترنت دارای تالار گفتگوهای مختلفی هستند و با هم بحث‌های تخصصی می‌کنند. میزان داده‌هایی که با استفاده از این ادیتور در دسترس‌تان قرار می‌گیرد و وجود هزاران فایل آموزشی در مورد وردپرس باعث شده که این ابزار به یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در جهان تبدیل شود.

CMS چیست؟

یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS به طور خلاصه برنامه‌ای با امکان ایجاد، اصلاح و انتشار محتوای دیجیتالی است. در بیشتر موارد چندین کاربر مختلف می‌توانند به صورت همزمان از این ابزار برای انتشار محتوای دیجیتال استفاده کنند. به عنوان مثال در وردپرس می‌توان چندین کاربر ایجاد کرد که هر کدام دسترسی‌های متفاوتی به ادیتور وردپرس داشته باشند. سیستم‌های مدیریت محتوا شامل ویژگی‌های متنی و قالب‌بندی، امکان بارگذاری فیلم، عکس، صدا، نقشه‌ها یا حتی کدهای شخصی هستند.

راهنمای جامع کار با ادیتور وردپرس

ایجاد یک پست جدید

با خواندن راهنمای زیر و پیگیری شماره‌هایی که در تصویر مشخص شده‌اند می توانید در وردپرس مطلب منتشر کنید.

برای ایجاد یک پست جدید در وردپرس ابتدا روی قسمت پست‌ها (Posts) که در نوار طوسی رنگ سمت راست صفحه قرار دارد؛ کلیک کرده و از نوار ابزار باز شده گزینه نوشته جدید (Add New) را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه صفحه ویرایشگر با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها برای‌تان باز می‌شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که عنوانی را برای پست خود انتخاب کرده و آن را در قسمت افزودن عنوان (Add title) تایپ کنید. (قسمت ۱)

ثانیا محتوای اصلی پست خود را در قسمت اصلی و کادر بزرگی که زیر نوار ابزار وجود دارد وارد کنید. (قسمت ۲) اگر می‌خواهید متن خود را قالب‌بندی کنید؛ از گزینه‌های نوار ابزار استفاده کنید.

راهنمای کار با ادیتور وردپرس

راهنمای کار با ادیتور وردپرس

کار با نوار ابزار وردپرس

در قسمت نوار ابزار آیکون‌های زیادی وجود دارد که هر کدام عملکرد خاصی دارند. در ادامه به توضیح این عملکردها می‌پردازیم.

افزودن پرونده چند رسانه‌ای: از این گزینه برای آپلود عکس، ویدئو، فایل صوتی و هر فایل دیگری که در متن قرار می‌گیرد استفاده می‌شود.

سایر عملکردهای این نوار طبق تصویر به شرح زیر می‌باشد.

راهنمای کار با ادیتور وردپرس

راهنمای کار با ادیتور وردپرس

  1. این آیکون فرمت متن را تعیین می‌کند. گزینه “بند” برای متن اصلی و سایر گزینه‌ها برای تیترها کاربرد دارند.
  2. این آیکون برای توپُر (بولد) کردن متن کاربرد دارد.
  3. این آیکون برای کج کردن متن کاربرد دارد.
  4. این آیکون برای تهیه فهرست نشانه‌دار کاربرد دارد.
  5. این آیکون برای تهیه فهرست عددی کاربرد دارد.
  6. این آیکون برای مشخص کردن نقل و قول‌های دورن متن کاربرد دارد.
  7. این آیکون برای چپ چین کردن متن کاربرد دارد.
  8. این آیکون برای وسط چین کردن متن کاربرد دارد.
  9. این آیکون برای راست چین کردن متن کاربرد دارد.
  10. این آیکون برای اضافه کردن لینک به متن کاربرد دارد.
  11. این آیکون قسمتی از متن را پنهان کرده و کاربر باید با کلیک بر روی گزینه “بیشتر” ادامه مطلب را بخواند.
  12. این آیکون سطر دوم نوار ابزار را پنهان می‌کند.
  13. این آیکون جهت شروع متن را از راست به چپ تغییر می‌دهد.
  14. این آیکون برای بخش انتخابی متن حاشیه‌های مختلف درست می‌کند.
  15. این آیکون برای خط کشیدن روی قسمتی از متن کاربرد دارد.
  16. این آیکون اندازه فونت متن را تغییر می‌دهد.
  17. این آیکون برای کشیدن یک خط افقی در قسمتی از متن کاربرد دارد.
  18. این آیکون برای تغییر رنگ پس‌زمینه است.
  19. این آیکون برای تغییر رنگ فونت است.
  20. این آیکون برای چسباندن (پیست) ساده کاربرد دارد. در واقع وقتی این آیکون خاموش می‌شود؛ متون کپی شده به صورت ساده در ایدیتور پیست خواهند شد.
  21. این ایکون برای پاک کردن ساختاری انتخابی (آیکون ۱۳) طراحی شده است.
  22. این آیکون برای درج کاراکترهای خاص و ویژه در متن کاربرد دارد.
  23. این آیکون برای کاهش فرورفتگی متن کاربرد دارد.
  24. این آیکون برای افزایش تورفتگی متن کاربرد دارد.
  25. این آیکون همان Undo است که برای بازگرداندن متن به حالت اولیه کاربرد دارد.
  26. این آیکون همان Redo است.

در سمت راست صفحه ادیتور نیز قسمت‌های مختلفی وجود دارد که به اصطلاح به آنها جعبه‌های متا گفته می‌شود. هر جعبه یک عملکرد خاص دارد که در ادامه آنها را تشریح می‌کنیم.

انتشار

در اینجا می‌توانید وضعیت انتشار پست خود را تغییر داده و یا پست نوشته شده را برای انتشار در روزها و ساعات بعد زمانبندی کنید. با کلیک روی دکمه انتشار (Publish)، پست شما در همان لحظه منتشر می‌شود. اگر تصمیم به حذف کردن پست دارید؛ دکمه انتقال به زباله‌دان (Move to Trash) را بزنید. ولی اگر می‌خواهید پست را زمانبندی کرده تا در زمان مورد نظر خودتان به صورت اتوماتیک منتشر شود؛ کافیست که روی دکمه ویرایش (Edit) که درست رو به روی گزینه انتشار فوری (Immediately Publish) در همین کادر قرا دارد کلیک کرده و تاریخ و زمان مورد نظر را در کادرهای مجازای باز شده وارد کنید.

دسته‌بندی‌ها

در این کادر می‌توانید پست خود را در یک دسته خاص قرار دهید. حتی می‌توانید با فشار دادن دکمه + افزودن دسته جدید، یک دسته جدید ایجاد کنید. مثلا اگر یک مجله آنلاین دارید و موضوع پست‌تان تعبیر خواب النگو است؛ باید این پست را در دسته‌بندی تعبیر خواب که قبلا در موضوعات دسته‌بندی سایت تعریف کرده‌اید قرار دهید.

برچسب زدن یا همان تگ‌گذاری

این کادر به شما اجازه می‌دهد تا برچسب‌های جدید را به سرعت به مطلب خود اضافه کنید. مثلا اگر موضوع شما آموزش کار با نرم‌افزار اکسل است؛ بهتر است از تگ‌هایی مانند اکسل، آموزش، نرم‌افزار اکسل و مواردی از این دست استفاده کنید. فراموش نکنید که تگ‌ها را باید به صورت مجزا در کادر سفیدی که در این بخش وجود دارد تایپ کرده و بین آنها از ویرگول انگلیسی استفاده کنید. البته می‌توانید بعد از وارد کردن هر تگ با استفاده از دکمه اینتر، کادر مورد نظر را برای تایپ کردن تگ بعدی خالی کنید.

تصویر شاخص

در این قسمت از ادیتور وردپرس می‌توانید یک تصویر شاخص را به یک پست خود اختصاص دهید. این تصویر معمولا اولین چیزی است که کاربر پس از ورود به سایت از این پست مشاهده می‌کند. تصویر شاخص در قسمت بالای پست قابل مشاهده خواهد بود. البته مکان تصویر بسته به موضوع می‌تواند متفاوت باشد.

ایجاد یک برگه جدید

برای ایجاد یک برگه جدید در وردپرس، که بیشتر برای صفحات اختصاصی مانند تماس با ما یا درباره ما کاربرد دارد؛ وارد بخش برگه‌ها (Pages) شده و گزینه افزودن جدید (New Add) را بزنید. این قسمت نیز در کادر تیره رنگ سمت چپ ادیتور وردپرس و زیر گزینه پست‌ها قرار دارد.

پر کردن صفحه‌ای که برای افزودن برگه جدید باز می‌شود درست مانند ایجاد یک پست جدید است با این تفاوت که در بخش برگه‌ها قسمت برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها وجود ندارد. درعوض جعبه‌ای به نام ویژگی‌های برگه (Page Attributes) دارد. در این بخش می‌توانید ترتیب صفحات خود را تغییر داده و صفحات مادر را تنظیم کنید. اگر می‌خواهید چندین صفحه زیر مجموعه یک صفحه مادر باشند؛ از این گزینه استفاده کنید.

نوشته راهنمای جامع کار با ادیتور وردپرس و انتشار مطلب در آن اولین بار در دیاکوبین. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *