راهنمای جامع برای تدوین کمپین بازاریابی

راهنمای جامع برای تدوین کمپین بازاریابی

شما در حال مطالعه نوشته‌ای از وب‌سایت آزانس دیجیتال مارکتینگ دیاکوبین، از طریق فید هستید.

چطور می‌توانیم یک کمپین بازایابی موفق را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم؟ اگر شما هم در ابتدا راه هستید و پاسخ این سوالات را نمی‌دانید؛ ما را همراهی کنید. این مقاله یک راهنمای کامل برای تدوین کمپین بازاریابی است و به شما کمک می‌کند که بهترین کمپین را راه‌اندازی کرده و در زمینه دیجیتال مارکتینگ موفیت چشمگیری کسب کنید.

کمپین بازاریابی چیست؟

کمپین‌های بازاریابی سازمان‌یافته، تلاش‌های استراتژیک برای ارتقاء اهداف خاص شرکت مانند افزایش آگاهی مخاطبان از یک محصول جدید یا گرفتن بازخورد از مشتری هستند. هدف این کمپین‌ها معمولاً دسترسی به مصرف‌کنندگان از طرق مختلف است. این طرق شامل ترکیبی از رسانه‌ها، از جمله ایمیل، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، پرداخت هزینه به ازای هر کلیک و رسانه‌های اجتماعی هستند.

کلمه “کمپین” به معنای “یک سری از عملیات مرتبط برای ایجاد نتیجه خاص” تعریف شده است. کمپین‌های بازاریابی موفق از یک موضوع مداوم پیروی می‌کنند و روی یک ایده یا هدف واحد متمرکز هستند. از نظر کمپین‌ها، تبلیغات می‌توانند جنبه‌ای از یک استراتژی بزرگتر برای بازاریابی باشند. بنابراین تمرکز بر روی این کمپین‌ها به معنی تلاش بازاریابی برای رسیدن به یک هدف واحد است.

نحوه تدوین کمپین بازاریابی

برنامه‌ریزی برای تدوین کمپین بازاریابی

این مرحله برای اثربخشی فعالیت بازاریابی شما بسیار مهم است. مرحله برنامه‌ریزی تعیین می‌کند که آیا کمپین شما موفق خواهد بود یا خیر؟ نکاتی که باید در مرحله برنامه‌ریزی به آنها توجه کنید عبارتند از:

هدف و مقصود کمپین شما چیست؟

بیایید ساده شروع کنیم. چرا این کمپین را اجرا می‌کنید؟ چه چیزی را می‌خواهید در کمپین خود معرفی کنید؟ هدف کلی شما از برپایی این کمپین چیست؟

اگر در تعیین هدف کمپین خود مشکلی دارید؛ بهتر است از اهداف کلی سازمان خود شروع کرده تا با خرد کردن آنها به اهداف کوچکتر که احیانا مربوط به کمپین شما می‌شوند برسید. موارد زیر اهدافی هستند که معمولا شرکت‌ها از آنها برای برپایی یک کمپین بازاریابی استفاده می‌کنند:

  • تبلیغ یک محصول یا خدمت جدید
  • افزایش آگاهی مخاطبان از برند
  • جمع‌آوری بازخورد مشتری یا محتوا
  • پول درآوردن
  • افزایش تعامل شرکت با کاربران
  • تبلیغ یک رویدادی که قرار است در آینده برگزار شود

چگونه می‌توانید میزان موفقیت کمپین خود را اندازه بگیرید؟

پاسخ این سوال برای هر کسب‌وکاری متفاوت خواهد بود. شما ممکن است با معیارهایی مانند “نرخ باز کردن ایمیل”، “میزان لایک‌ها در شبکه‌های اجتماعی”، “میزان پیش سفارش محصول” یا همه موارد میزان موفقیت خود را بسنجید.

این پاسخ‌ها به هدف اصلی تبلیغات شما بستگی دارند. در ادامه به چند نمونه از معیارهایی که برای اندازه‌گیری میزان موفقیت کمپین‌های بازاریابی کاربرد دارند؛ اشاره می‌کنیم.

  • برای تبلیغ محصول یا خدمات جدید: میزان پیش سفارش، پیش فروش و فروش
  • برای افزایش آگاهی از برند: تمایلات، کامنت‌ها و اشاره مطبوعات
  • برای جمع‌آوری بازخورد از مشتری یا محتوا: کامنت‌ها و میزان تعاملات
  • برای تولید درآمد: میزان فروش
  • برای تقویت مشارکت کاربران: میزان تعاملات اجتماعی آنها با شما
  • برای تبلیغ یک رویداد در آینده: میزان فروش بلیط، رزرو و کامنت‌ها در شبکه‌های اجتماعی

اگر کمپین شما از چندین روش مانند رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های مستقیم و تبلیغات رادیویی استفاده می‌کند، باید معیار سنجش میزان موفقیت خود را در هر روش به صورت جداگانه پیش‌بینی کنید.

گروه هدف شما چه کسانی هستند؟

بخش مخاطبان هدف بخش مهمی در برنامه‌ریزی و تدوین کمپین بازاریابی است. زیرا همسویی شما با مخاطبان می‌تواند موفقیت روش بازاریابی یا فروش را به خصوص در کمپین‌ها مشخص کند.

اولین قدم برای پاسخ به این سؤال این است که مشخص کنید مرحله خرید این کمپین کجا قرار دارد؟ آیا می‌خواهید مشتری‌های جدیدی را وارد کنید یا تلاش می‌کنید تا از مشتریان موجود بازخورد جمع کنید؟ آیا روی مارک تجاری فعلی خود بازاریابی می‌کنید، یا در کل یک هویت جدید را برای برند خود معرفی خواهید کرد؟

پیام بازاریابی شما بسته به اینکه مخاطب کمپین‌تان در چه مرحله‌ای از خرید است (آگاهی، ملاحظه یا تصمیم‌گیری)، متفاوت خواهد بود. توجه به این نکته مهم است که یک کمپین بازاریابی می‌تواند شامل همه افرادی که در مراحل مختلف هستند باشد. به عنوان مثال در حالی که کمپین شما ممکن است مشتریان فعلی را هدف قرار دهد، ممکن است باعث شناساندن مارک تجاری شما به مصرف‌کنندگان جدید نیز شود.

برای تعیین این گروه از چه فاکتورهایی می‌توان استفاده کرد؟

در مرحله بعد، علایق و مشکلات مخاطب خود را مشخص کنید. در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید از خودتان و تیم‌تان بپرسید تا مخاطبان را بهتر بشناسید.

  • منافع عمومی مخاطبان من چیست؟
  • چه منابعی را بیشتر مطالعه می‌کنند؟
  • چه برنامه‌های تلویزیونی را بیشتر تماشا می‌کنند؟
  • آنها وقت آزاد خود را چگونه می‌گذرانند؟
  • مخاطب آنلاین‌مان چقدر است؟
  • برای چه منظور از اینستاگرام، فیسبوک و شبکه‌های دیگر استفاده می‌کنند؟
  • آیا آنها درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند یا صرفاً فقط آنها را چند دقیقه در روز مرور می‌کنند؟
  • چه نوع محتوایی می‌تواند توجه مخاطبان من را به خود جلب کند؟
  • آیا آنها به پیام‌های فروش مستقیم پاسخ می‌دهند یا ترجیح می‌دهند محتوای دیگری به دستشان برسد؟
  • آیا محصول، خدمات یا مارک تجاری ما می‌تواند مشکلات آنها را حل کند؟

آشنایی کامل با مخاطبان کمپین به شما کمک می‌کند با اطمینان به این سؤالات و سایر مواردی که ممکن است در طول کمپین به وجود بیایند پاسخ دهید.

مفهوم کمپین شما چیست؟ چه کسی و چگونه می‌خواهد کمپین شما را اجرایی کند؟

اکنون بیایید در مورد شکل ظاهری یک کمپین بازاریابی خوب صحبت کنیم. کمپین‌های بازاریابی معمولا منحصربه‌فرد هستند. آنها نیاز به یک مأموریت، یک بینش و یک هویت بصری دارند. کمپین‌های بزرگ، از نظر بصری و خلاقیت، زیربنایی از نام تجاری اصلی را به یدک می‌کشند. آنها با برند تجاری اصلی سازگار هستند اما هویت خود را نیز حفظ می‌کنند.

برخی از مشاغل هنگام تعریف کمپین‎های بازاریابی، از یک تیم داخلی استفاده می‌کنند و برخی دیگر این کار را برون‌سپاری می‌کنند. استخدام یک نیروی متخصص یا پیمانکار برای تکمیل بخش خاصی از پروژه نیز روش دیگری برای تعیین مجری کمپین است.

بسته به اهدافی که دنبال می‌کنید، توصیه می‌کنیم از تیم داخلی خود شروع کنید و از آنجا به جلو بروید. این تیم احتمالاً در مشاغل خود متخصص هستند و می‌توانند به تعیین آنچه برای موفقیت در کمپین لازم است به شما کمک کنند.

راهنمای جامع تدوین کمپین بازاریابی

راهنمای جامع تدوین کمپین بازاریابی

توزیع کمپین بازاریابی

این مرحله مربوط به بخش عمومی کمپین شماست. در واقع آنچه مخاطبان شما خواهند دید و زمانی که برای کمپین اختصاص می‌دهید در این مرحله تعیین می‌شود.

چگونه مخاطبان خود را به دست می‌آورید؟

بیایید در مورد نوع کمپین صحبت کنیم. این انتخاب به عواملی مانند ترجیح مخاطبان، بودجه شما و میزان محبوبیت برند تجاری‌تان بستگی دارد.

به کانال‌های رسانه‌ای فعلی که برای تبلیغ شرکت خود از آنها استفاده می‌کنید نگاهی بیندازید. کدام کانال برای‌تان بهتر است؟ کدام یک به شما امکان می‌دهد به تبلیغات بپردازید؟ کدام کانال‌ها روش‌های تعاملی بهتری دارند؟ مهمتر از همه مشتریان از کدام کانال‌ها بیشتر استفاده می‌کنند؟ توصیه نمی‌شود که از کانال‌های ارتباطی جدید برای برقراری کمپین‌های خود استفاده کنید.

چگونه و چه زمانی باید کمپین خود را منتشر کنید؟

این بخش در واقع همان مرحله زمان‌بندی است. تعیین مهلت برای کمپین ایده بهتری به شما می‌دهد تا تعین کنید چه موقع، چگونه و چند بار باید کمپین خود را اجرا کنید.

ابتدا یک جدول زمانی کلی تدوین کنید. روی تقویم، تاریخ و مهلت شروع کمپین را علامت بزنید. در مرحله بعدی به دارایی‌ها و کانال‌های بازاریابی منتخب خود نگاهی بیندازید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که با توجه به افراد و منابع مالی که در اختیار دارید چند مرتبه می‌توانید محتوای خود را پست و تبلیغ کنید؟ برای هر کانال بازاریابی یک تقویم تبلیغاتی جداگانه در نظر بگیرید.

چرا باید کمپین خود را به صورت بصری ترسیم کنید؟ این کار به شما کمک می‌کند تبلیغات خود را به طور مساوی پراکنده کرده و در همه رسانه‌ها به طور مساوی آنها را منتشر کنید. همچنین به شما کمک می‌کند که زمان و انرژی‌تان را بهینه‌تر صرف کنید.

تبدیل مشتری از طریق کمپین بازاریابی

کمپین‌ها یک سری عملیات مرتبط به هم هستند که برای دستیابی به یک نتیجه خاص طراحی شده‌اند. این مرحله که همان مرحله تبدیل محسوب می‌شود در مورد این است که چگونه کمپین شما می‌تواند به “نتیجه خاص” مورد نظرتان برسد؟

چگونه مشتریان خود را به سمت هدف سوق دهیم؟

حتی اگر کمپین شما مؤثر باشد و ترافیک ایجاد کند، باز هم نمی‌توان گفت که این کمپین موفق است. زمانی یک کمپین بازاریابی موفق تلقی می‌شود که بتواند هدف را محقق کند.

این مرحله در کالیبره کردن تلاش‌ها و کانال‌های بازاریابی شما در جهت هدایت مشتریان به سمت هدف است. برقراری تماس، نمایش صفحات فرود به مشتریان و پر کردن فرم‌های خاص می‌تواند مشتریان را به هدف شما نزدیک‌تر کنند. البته از این روش‌ها می‌توانید به صورت جداگانه یا ترکیبی نیز استفاده کنید.

چه معیارهایی را می‌توان کنترل کرد؟

معیارهای اثربخشی تبلیغات که می‌توانید روی آنها نظارت و کنترل داشته باشید به این بستگی دارد که چه نوع کمپینی را اجرا می‌کنید و چه کانال‌هایی را انتخاب کرده‌اید. این بخش صرفاً به عنوان یک لیست مبانی عمل می‌کند تا ایده‌ای از آنچه باید بر روی آن نظارت داشته باشید را به شما ارائه دهد.

همچنین تمرکز بر روی معیارهایی مانند ترافیک ایجاد شده، نرخ کلیک و نظرات کاربران نیز مهم است. مطمئناً موفقیت در این موارد خوب است، اما از آنجا که آنها لزوماً نشانگر افزایش درآمد نیستند؛ نمی‌توانند تنها معیارهایی باشند که برای سنجش اثربخشی کمپین استفاده می‌شوند.

چگونه می‌توانیم بفهمیم که کمپین ما موثر بوده است؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد که تعریف شما از موثر بودن چیست؟ پاسخ آسان به این سؤال این است که آیا کمپین به هدف اولیه تعریف شده منتج شده است یا خیر؟ اگر این کار را کرده است، یعنی کمپین شما به معنی واقعی کلمه کار کرده و موثر بوده است.

برای پاسخ به این سوال هرگونه پیش فرض، هدایت، دیدگاه یا تعامل را کنار بگذارید و فقط تحقق هدف کمپین را در نظر بگیرید. پایبند ماندن به هدف و کالیبراسیون سرمایه تضمین می‌کند که کمپین شما ارزشمند است یا خیر؟

با اطلاعات کسب شده از کمپین چه کاری می‌توان انجام داد؟

این مرحله از تدوین کمپین بازاریابی تأثیر کمپین شما را به حداکثر می‌رساند. هنگامی که داده‌های خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید و به کار می‌بندید، ارزش آنها ده برابر می‌شود. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا نتایج کمپین خود را اندازه‌گیری و ارزیابی کنید بلکه به شما مخاطب، روش‌های جدید بازاریابی، قدرت و خلاقیت نیز می‌دهد.

نوشته راهنمای جامع برای تدوین کمپین بازاریابی اولین بار در دیاکوبین. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *