راهنمای نوشتن کپشن‌ جذاب در اینستاگرام

راهنمای نوشتن کپشن‌ جذاب در اینستاگرام

شما در حال مطالعه نوشته‌ای از وب‌سایت آزانس دیجیتال مارکتینگ دیاکوبین، از طریق فید هستید.

نوشتن یک کپشن‌ جذاب زیر پست‌های اینستاگرامی‌تان موجب می‌شود صفحه شخصی یا تجاری شما در این شبکه اجتماعی برای مخاطبان جذاب‌تر شود. جذابیت پست‌ها یکی از سه عاملی اصلی است که الگوریتم اینستاگرام هنگام نمایش محتوا آن را در نظر می‌گیرد.

با انتخاب یک کپشن خوب، لایک‌ها و کامنت‌های بیشتری کسب می‌کنید و دنبال‌کنندگان شما عکس‌ها و فیلم‌های شما را بیشتر اوقات در صفحه اکسپلور می‌بینند. بر همین اساس ما در ادامه به نکاتی که درباره نحوه نوشتن یک کپشن‌ جذاب وجود دارد و باید به آنها توجه کنید اشاره کرده‌ایم.

چه عواملی باعث ایجاد یک کپشن‌ جذاب در اینستاگرام می‌شوند؟

یک کپشن‌ جذاب در اینستاگرام متن و محتوای تولید شده توسط شما را اضافه می‌کند؛ شخصیت برند شما را نشان می‌دهد؛ مخاطب را سرگرم می‌کند و یا افراد را مجبور می‌کند که اقدامی انجام دهند. کپشن‌ها می‌توانند حداکثر ۲۲۰۰ کاراکتر داشته و شامل ایموجی‌ها و حداکثر ۳۰ هشتگ باشند.

البته این بدان معنا نیست که کپشن شما باید پر از هشتگ، پیام و ایموجی‌های مختلف باشد. بلکه مانند تمام روش‌های تولید محتوا در وب، کپشن اینستاگرام شما باید مورد توجه قرار بگیرد و خواندن و پیگیری آن آسان باشد. همچنین باید با محتوا بوده و موجب برقراری ارتباط با مخاطب شود.

بنابراین برای تقویت تعامل با فالوورها باید از کپشن‌های جذاب استفاده کنید. اگر نمی‌دانید چطور این کپشن‌ها را بنویسید، بهتر است ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

چند نکته مهم برای نوشتن کپشن‌های جذاب

مخاطبان خود را بشناسید

آمارهای جمعیتی اینستاگرام به ما نشان می‌دهد که این پلتفرم توسط همه اقشار جامعه در هر سطح درآمدی که هستند استفاده می‌شود. اگر چه این شبکه اجتماعی در بین زنان کمی محبوب‌تر از مردان است. اما کل کاربران این شبکه بسیار گسترده هستند. بنابراین هرچه بیشتر مخاطبان خود را بشناسید؛ راحت‌تر می‌توانید استراتژی بازاریابی خود را متناسب با نیازها و انتظارات آنها تدوین کنید.

برای این منظور، استراتژی تشریح شخصیت مخاطبانی که قصد برقراری تماس با آنها را دارید؛ توصیه می‌شود. در این استراتژی، شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، جزئیات زیادی را در مورد مشتریان هدف به دست می‌آورید. این جزئیات اهداف و نیاز آنها را تشریح می‌کند.

سؤالاتی را که برای مشخص کردن شخصیت این افراد باید از خود بپرسید عبارتند از:

  • آنها چند ساله هستند؟
  • کجا زندگی می‌کنند؟
  • چه شغلی دارند؟

بعد از تعیین پاسخ سوالاتی از این دست می‌توانید کپشن مناسب با مخاطبان را زیر پست‌های اینستاگرامی خود بنویسید.

لحن مناسب را پیدا کنید

اگر لحن مناسب برای معرفی برندتان را به عنوان بخشی از استراتژی گسترده‌تر بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی مشخص نکردید، حتما از خود بپرسید که برند من حاوی چه ویژگی‌ها و ارزش‌هایی است؟ برای پاسخ به این سوال لیستی تهیه کنید و از آن برای شکل دادن به لحن مورد استفاده در کپشن‌ها استفاده کنید.

سعی کنید چند صفت را برای توصیف شغل و فعالیت خود تعیین کنید و از آنها برای یافتن لحن مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال “جسورانه” ، “کنجکاو” و “معتبر” ممکن است برای یک برند گردشگری معنی داشته باشد.

به طور کلی کاربران اینستاگرام انتظار لحن رسمی یا جدی را ندارند. البته این موضوع به صنعت و مخاطب شما بستگی دارد. اما باید تلاش کنید که ضمن رعایت اصول اخلاقی، در صورت لزوم از شوخ‌طبعی نیز استفاده کنید و شخصیت خود را نشان دهید.

افرادی که برای حساب شخصی خود از روی عکس‌شان لگو طراحی کرده‌اند، می‌توانند از کپشن‌های عامیانه‌تر استفاده کنند.

طول کپشن را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که بیشتر افراد فقط چند خط اول کپشن را می‌خوانند و افراد کمی با کلیک بر روی گزینه بیشتر، تمایل خود را برای خواندن کامل متن نشان می‌دهند. اگر می‌خواهید تمام کپشن شما نمایش داده شود، اینستاگرام توصیه می کند از ۱۲۵ کاراکتر یا کمتر برای توضیحات زیر عکس استفاده کنید.

چطور یک کپشن‌ جذاب در اینستاگرام بنویسیم؟

چطور یک کپشن‌ جذاب در اینستاگرام بنویسیم؟

جملات مهم را اول کپشن بنویسید

همانطور که می‌دانید برای کاربران فقط چند سطر اول کپشن شما نمایش داده می‌شود. بنابراین باید فوراً نکته کلیدی خود را بیان کنید. بعد از هر منشن و هشتگ نیز باید کمی موضوع صحبت را تغییر دهید. سعی کنید در همان چند خط اول مخاطب را جذب کنید و او را وادار کنید که روی کلمه “بیشتر” کلیک کند.

ویرایش و بازنویسی کنید

روی کپشن وقت بگذراید و هرگز از این که مجبور می‌شوید چند بار متن خود را پیش‌نویس کنید نترسید. به خصوص اگر کپشن‌های شما بیش از چند سطر هستند. برای داشتن یک کپشن جذاب خواه هدف شما طنز باشد خواه آموزش، به چندین مرحله پیش‌نویس و ویرایش نیاز دارید.

اطمینان حاصل کنید که روی هر کلمه از محتوا و پیامی که می‌خواهید انتقال دهید فکر کرده‌اید. کلماتی که به طور واضح غیرضروری هستند را جذف کرده تا کپشن‌تان کوتاه و مفید شود. اگر می‌خواهید خیلی حرفه‌ای به نظر برسید باید برای ویرایش متن، از ویراستار استفاده کنید. گاهی پیش می‌آید که خطا و اشتباهی که در متن دارید به چشم خودتان نمی‌آید اما ویراستار با اولین نگاه می‌تواند غلط املائی یا نگارشی شما را تشخیص دهد.

از هشتگ‌ها به صورت عاقلانه استفاده کنید

از هشتگ‌هایی استفاده کنید که مربوط به مخاطبان پست و هدف شما هستند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که نباید زیاد از هشتگ استفاده کنید. وجود هشتگ زیاد در متن مخاطب را گیج کرده و خواندن کپشن را مشکل می‌کند. اگر نمی‌خواهید با زدن هشتگ، کپشن‌های به هم ریخته‌ای تولید کنید، دو راه برای پنهان کردن هشتگ‌ها وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

  • با یک خط پایین آمدن، هشتگ خود را از بقیه متن جدا کنید. سعی کنید حداقل بین متن اصلی کپشن و قسمت هشتگ‌ها ۵ خط فاصله باشد. از آنجا که اینستاگرام بعد از سه خط، دیگر کپشنی به مخاطب نشان نمی‌دهد، با ایجاد یک فاصله ۵ خطی دیگر هشتگ‌ها برای کاربران قابل مشاهده نیستند. مگر اینکه آنها روی گزینه “بیشتر” ضربه بزنند.
  • به هیچ وجه هشتگ را درست زیر پست خود قرار ندهید. در عوض آنها را بلافاصله بعد از انتشار پست، در بخش نظرات بنویسید. به این ترتیب به محض اینکه پست شما چند کامنت بگیرد، هشتگ‌های شما دیگر قابل مشاهده نیستند. مگر اینکه کاربر گزینه “دیدن همه” را انتخاب کند.

سوالی را در کپشن خود مطرح کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای گرفتن کامنت بیشتر در مورد عکس‌ها و پست‌های خود؛ پرسیدن حداقل یک سوال از فالوورها در متن کپشن است. پرسیدن یک سؤال در مورد مهارت‌ها و تجربیات کاربران، پرسیدن یک سؤال باز یا سوال چند گزینه‌ای به شدت روی جذابیت کپشن تاثیر می‌گذارد. همچنین می‌توانید از توصیف برای دریافت نکات یا توصیه‌های مخاطبان استفاده کنید.

از یک منشن در متن استفاده کنید

آیا پست شما حاوی معرفی کاربر دیگری در اینستاگرام است؟ اگر این چنین است توصیه می‌کنیم که نام کاربری او را در کپشن درج کنید تا طرفداران شما نیز بتوانند حساب کاربری‌اش را بررسی کنند. با ذکر نام یک کاربر دیگر در عنوان، احتمالاً آن کاربر (و احتمالاً برخی از دنبال‌کنندگان او) را مجبور به اظهارنظر یا به اشتراک‌گذاری مطالب خود می‌کنید.

کاربران را به اقدام تشویق کنید

آیا می‌خواهید بیشتر فالوورهای خود را درگیری فعالیت کنید؟ برای این کار هم باید از آنها دعوت به اظهار نظر کنید. البته محتوای پست شما باید برای آنها جذاب باشد تا در فعالیت‌هایی مانند گذاشتن کامنت یا ذخیره پست مشارکت کنند. حتما دیده‌اید که بسیاری از اینفلوئنسرها در اینستاگرام مسابقه برگزار می‌کنند. مسابقه اکثر آنها هم به صورت قرعه‌کشی است و شرط شرکت در آن، گذاشتن کامنت است. بنابراین سعی کنید شما هم از این تکنیک برای درگیر کردن کاربران در فعالیت‌های خود استفاده کنید.

از ایموجی‌ها نترسید

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا استفاده از ایموجی‌ها در کپشن مناسب است؟ نمادهای متحرک می‌توانند به جلب توجه در خواننده کمک کنند و یک راه عالی برای معرفی شخصیت برند شما هستند. ایموجی‌ها حتی می‌توانند در کل کپشن و بعد از جملات خاص قرار بگیرند و کپشن شما را کوتاه و بامزه کنند.

پس با رعایت این چند نکته ساده ضمن ایجاد جذابیت در کپشن‌ها، مخاطب بیشتری نیز جذب کنید.

نوشته راهنمای نوشتن کپشن‌ جذاب در اینستاگرام اولین بار در دیاکوبین. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *