شما در حال مطالعه نوشتهای از وبسایت آزانس دیجیتال مارکتینگ دیاکوبین، از طریق فید هستید.
برخی از متخصصان حوزه سئو، هنگام بهینهسازی صفحات وبسایت خود برای موتورهای جستجوگری مانند گوگل، ممکن است از تاکتیکهای مختلفی برای دستیابی به رتبههای بالاتر استفاده کنند. یکی از اصلیترین تکنیکهای مورد استفاده برای این کار کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) یا همان پر کردن کلمه کانونی است. حالا سوال اینجاست که چرا برخی از افراد صحت این تکنیک را زیر سوال میبرند و معتقدند که نباید از آن استفاده کرد؟ برای دریافت پاسخ این سوالات با ما همراه شوید.
کیورد استافینگ یک کلمه شیطانی که شما را دچار دردسر میکند
طبق دستورالعملهای گوگل، معنی ساده و عملی کیورد استافینگ، پر کردن بیش از حد صفحه وب با کلمه کلیدی مورد نظر با هدف کسب رتبه بهتر در جستجوگرهای این موتور در بین صفحاتی است که کلمه کلیدی مشابه دارند. البته فقط این گوگل نیست که چنین دستورالعملی را به وبمسترها ارائه کرده است؛ بلکه موتور جستجو بینگ نیز دستورالعمل مشابهای در این زمینه دارد.
در گذشته، این استراتژی در واقع روشی نسبتاً موفق برای افزایش بازدیدکننده و بیشتر دیده شدن در صفحات موتور جستجو بود. با این حال امروزه دیگر موتورهای جستجو باهوشتر شدهاند و در نتیجه برای وبسایتهایی که از این روش سئو کلاه سیاه برای گمراه کردن هوش مصنوعی موتور استفاده میکنند، مجازاتهای سنگینی را در نظر گرفتهاند.
نکته جالبی که در مورد هوش مصنوعی به کار رفته در این سیستم وجود دارد این است که این موتورها تا جایی پیشرفت کردهاند که میتوانند حتی کیورد استافینگهای نامرئی را نیز تشخیص دهند. منظور از کیورد استافینگ نامرئی حالتی است که در آن تولیدکننده محتوا متن تولید شده را پر از کلمه کلیدی مد نظر کرده اما این کلمات را با استفاده از تکنیکهای مختلف از نظر موتورهای جستجو پنهان میکند.
البته که بسیاری از افراد فعال در زمینه تولید محتوا و سئو نمیدانند که هوش موتورهای جستجو میتواند کلمات مشابه با کلمه کلیدی را نیز در متن تشخیص داده و آنها را جزء کیورد استافینگها قلمداد کند. بنابراین گاهی پیش میآید که حتی بهترین کارشناسان تولید محتوا نیز بدون منظور، محتوای تولید شده خود را پر از کلمه کلیدی میکنند و در نهایت عواقب غیرمنتظرهای را متحمل میشوند.
با این وجود کلمات کلیدی را میتوان به دو گروه مجزا تقسیم کرد:
- قابل مشاهده. این حالت به معنی پر کردن عمدی متن از کلمه کلیدی مورد نظر است
- نامرئی. این حالت به معنی پر کردن عمدی کلمه کلیدی در متن و مخفی کردن آن به کمک تکنیکهایی مانند هم رنگ کردن فونت متن با پس زمینه میباشد.
آیا کیورد استافینگ میتواند به وبسایت شما کمک کند؟
به عنوان یک قانون کلی، پر کردن صفحات وب خود با کلمه کلیدی مورد نظر، به رتبهبندی بهتر در متورهای جستجو کمک نمیکند. در حقیقت گاهی حتی این تکنیک برعکس عمل کرده و به ردهبندی شما آسیب میرساند. زیرا پر کردن محتوا با کلمه کلیدی باعث میشود که خواندن متن و درک موضوع برای کاربران دشوار شود. بنابراین تجربه کاربران از صفحه تولید شده توسط شما بسیار بدتر از انتظارتان میشود و ممکن است زودتر از آنچه که فکرش را بکنید؛ اقدام به زدن دکمه ضربدر کنند. به همین دلیل موتورهای جستجو گرایش به صفحاتی دارند که تجربه خوبی را برای کاربران ایجاد میکنند.
گوگل رسما اعلام کرده است که:
پر کردن صفحات با کلمات کلیدی یا اعداد منجر به تجربه بد کاربری میشود و میتواند به رتبه سایت شما آسیب برساند.
پس از این جمله میتوان این نتیجه را گرفت که، اگر یک کلمه کلیدی یا عدد خاصی را بارها و بارها در یک صفحه تکرار کنید، احتمالا نتیجه و رتبه خوبی را در گوگل کسب نخواهید کرد و حتی سایر موتورهای جستجو نیز میتوانند با کاهش رتبهبندی، آن صفحه خاص را مجازات کنند.
از این گذشته، موتورهای جستجو علاوه بر اینکه میتوانند محتوای متنی را درک کنند، توجه زیادی به نحوه تعامل کاربران با صفحات وب دارند. به عنوان مثال اگر شما با استفاده از این تکنیک بتوانید در روز اولی که مطلبتان را منتشر کردهاید، جایگاه خوبی را در رتبهبندی گوگل پیدا کنید، احتمالا به دلیل آشفتگی که در متن وجود دارد و عدم تعامل کاربران با موضوع، در روز دوم به شدت با کاهش رتبه مواجه خواهید شد. در اصل گزافهگویی شما در مورد یک کلمه کلیدی خاص در متن، به موتورهای جستجو علامت میدهد که این صفحه آنچه را که کاربران تصور میکنند و به دنبال آن هستند را ارائه نمیدهد.
البته شاید صفحاتی را در وب دیده باشید که با استفاده از کیورد استافینگ توانستهاند سرپهای (SERP) بالایی را کسب کنند و این موضوع موجب اعتراضتان شده باشد. اما بهتر است بدانید که این قانون همیشه حکم فرما نیست.
بنابراین نتیجهگیری اصلی که میتوانیم از این بحث داشته باشیم این است که، وقتی موضوع سرپ باشد، استفاده از تکنیک کیورد استافینگ به صفحه وب شما کمکی نمیکند، زیرا در این رتبهبندی مجموعهای از فاکتورها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند.
اگر صفحهای را در وب مشاهده میکنید که با استفاده از تکنیک کیورد استافینگ توانسته در جستجوهای مختلفی بالا باشد، به هیچ وجه فکر نکنید که پر کردن متن با آن کلمه کلیدی خاص به بالا بودن صفحه کمک کرده است. به احتمال زیاد این صفحه علیرغم اینکه با کلمه کلیدی پر شده است، برای کاربران از ارزش بالایی برخوردار است و به همین دلیل توانسته به صدر نتایج جستجو برسد.
کیورد استافینگ چیست؟
نحوه بهینهسازی کلید واژه در متن
تا کنون به این نتیجه رسیدهایم که استفاده از تکنیک کیورد استافینگ نمیتواند تاثیر مثبتی روی رتبه صفحه شما در موتورهای جستجو بگذارد؛ اما بهینهسازی کلمه کلیدی این کار را خواهد کرد. بنابراین بیایید یک بار دیگر ببینیم که گوگل چه پیشنهادی را در رابطه با این موضوع ارائه میدهد:
برای ایجاد محتوای مفید و غنی، از اطلاعاتی استفاده کنید که کلمه کلیدی مناسب و متناسب به اندازه کافی در آن استفاده شده است.
بدیهی است که برای کسب رتبه مناسب در گوگل باید از کلمات کلیدی به شکل بهینه استفاده کنیم. بنابراین اجازه ندهید بحثهایی که در این مطلب به آنها اشاره شد شما را بترسانند. البته تا جایی که از کلمات کلیدی مورد نظر به اندازه کافی در محتوای خود استفاده کنید. بنابراین باید به میزان متوسط و متناسب از کلمه کلیدی در متن استفاده کنید. به عنوان یک قانون جزئی این جمله را به خاطر بسپارید که، باید برای مردم بنویسید، نه رباتها!
بهروزرسانی اخیر الگوریتم برت (BERT)، باعث شده است که بار دیگر این غول جستجوگر تمرکز خود را به محتوای معطوف کند. این آپدیت به گونهای است که موتور جستجوگر را ببشتر از این که شبیه به ربات کند به یک انسان تبدل کرده است. بنابراین اگر فکر میکنید که گوگل در نهایت به روشهای قدیمی خود باز خواهد گشت، سخت در اشتباه هستید.
اگر میخواهید برای یک صفحه خاص در رتبهبندی گوگل جایگاه خوبی را دست و پا کنید؛ توصیه میکنیم که به جای استفاده از تکنیک کیورد استافینگ، صفحه مورد نظر را برای آن کلمه کلیدی خاص بهینه کنید. در ادامه بیشتر در مورد روشهای پیادهسازی این استراتژی صحبت میکنیم.
برای هر صفحه، یک هدف در نظر بگیرید
برای هر صفحه در سایتتان هدف اصلی تعریف کنید و یک کلمه کلیدی هدف انتخاب کنید. سپس موضوع اصلی صفحه را پیرو کلمه کلیدی مورد نظر بنویسید. هرگز برای دو صفحه مجزا در وبسایتتان از یک کلمه کلیدی هدف استفاده نکنید و همیشه به دنبال یک کلمه جدید و منحصربهفرد باشید.
محتوای طولانیتر بنویسید
محتوا طولانیتر بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار میگیرد. اگر متن یک صفحه زیاد نباشد، کسب رتبه توسط آن در جستجو گوگل دشوار خواهد شد. به عنوان یک قاعده کلی باید بگوییم که هر چه محتوا طولانیتر باشد، فضای بیشتری برای پخش کردن کلمه کلیدی مرتبط وجود دارد. سعی کنید حداقل ۳۰۰ کلمه در محتوای خود بنویسید.
تراکم کلمه کلیدی را در متن در حد بهینه نگهدارید
سعی کنید کلمه کلیدی مورد نظر را به صورت یکنواخت در قسمتهای مختلف متن استفاده کنید. کلمه کلیدی که در یک جمله وجود دارد باید کاملا عادی به نظر برسد. بنابراین از کلمه کیلدی در یک بخش از متن بیش از حد استفاده نکنید. اگرچه دستورالعملهایی که در مورد این موضوع وجود دارند انعطافپذیر هستند؛ اما قاعده اصلی این است که تراکم کلمه کلیدی در متن نباید بیشتر از ۲٪ از کل کلمات موجود در متن باشد.
از کلید واژه ثانویه یا مترادف استفاده کنید
شما میتوانید با استفاده از کلمه کلیدی ثانویه یا مترادف در محتوای خود به موتورهای جستجو اطمینان دهید که صفحه شما در مورد کلید واژه مورد نظر بحث میکند. استفاده از چنین کلماتی به موتورهای جستجو اعلام میکند که موضوع اصلی در مورد کلمه کلیدی انتخاب شده است.
کلمه کلیدی مورد نظر را به عناصر صفحه اضافه کنید
یکی دیگر از کارهای مفیدی که میتوانید برای بهینهسازی صفحات خود انجام دهید، اضافه کردن کلمه کلیدی هدف به تمام مکانهای مناسب در بین عناصر صفحه مانند عنوان صفحه، برچسب عنوان، توضیحات متا، شروع و پایان متن، زیرنویس و برچسبها است.
برخلاف تکنیک کیورد استافینگ وقتی عناصر صفحه را بهینه میکنید، به موتورهای جستجو میگویید که در تمام بخشهای صفحه در مورد یک موضوع خاص بحث شده است. اگر کلمه کلیدی هدف را در بدنه اصلی محتوا و همچنین در تمام عناصر صفحه استفاده کنید، یک سیگنال بسیار قوی و مداوم به موتورهای جستجو در مورد مبحث اصلی محتوا ارسال خواهید کرد. این کار میتواند باعث شود که صفحه تولید شده رتبه بهتری کسب کند.
نکته نهایی و مهم
بر خلاف صفحاتی که با استفاده از روش کیورد استافینگ سعی دارند سیستمهای رتبهبندی را دور بزنند، صفحاتی که در آنها از روش بهینهسازی کلمات کلیدی استفاده شده است، نتایج بهتری را کسب میکنند. این به نوبه خود به صفحات شما کمک میکند تا از رتبههای بالاتری برخوردار شوند و در نهایت ترافیک بیشتری به سایت شما باز گردد.
بنابراین وقت خود را صرف انجام تحقیقات مناسب در مورد کلید واژه ها کرده و محتوای با کیفیت برای خوانندگان تولید کنید. فراموش نکنید که گوگل هرگز به عقب برنمیگردد. بنابراین سعی نکنید که با روشهای قدیمی این الگوریتم پیشرفته را گول بزنید.
نوشته کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست و چرا باید از آن اجتناب کرد؟ اولین بار در دیاکوبین. پدیدار شد.